W odniesieniu do Konsultacji społecznych przedstawionego poniżej 
dokumentu.http://ec.europa.eu/transparency/regdoc/rep/1/2016/EN/1-2016-593-EN-F1-1.PDF
w sprawie związanej z reformą prawa własności intelektualnej pragnę odnieść się do 
następujących kwestii

1)Odpowiedzialność dostawców internetowych za treści umieszczane przez użytkownika na 
stronach internetowych w sieci INTERNET

W mojej opinii należy zliberalizować przepisy mówiące o 
stanie prawnym dotyczącym odpowiedzialności pośredników internetowych 
oraz osób 3-ecich lub zachować je w dotychczasowej formie
jak stanowi obecna ustawa o świadczeniu usług drogą elektronicznych
Pragnę podnieść fakt iż ewentualne zaostrzenie przepisów
o odpowiedzialności dostawców internetu wprowadzenie tzw. zasady "duty of care"
"obowiązku staranności" aby dostawcy internetu monitorowali
treści umieszczane przez użytkowników w sieci internet aby te nie 
naruszały prawa autorskiego jest sprzeczne z założeniami funkcjonowania 
internetu , a co najważniejsze narusza prawa człowieka zawarte w
Konstytucji RP oraz KPC , a w szczególności art 54 oraz art 49 Konstytucji RP
oraz art 7,8,11,13 KPC 
W jaki sposób wprowadzenie wspomnianej zasady "duty of care" zagrozi prawom  konstytucyjnym oraz prawom człowieka?
W mojej opinii w następujący sposób - doprowadzi do powstania mechanizmów nadzoru oraz filtrowania internetu podobnych do  tych z umowy ACTA co
do,których TSUE uznał iż nie zgodne są z prawem UE i godzą w prawa podstawowe człowieka tak stanowi wyrok TSUE(C-70/10).
Wspomniane mechanizmy czyniły  z dostawców internetu "prywatną policję" oraz  prywatnych cenzorów podległych przemysłowi rozrywkowemu.W tej sprawie warto również kierować 
się wyrokiem ETPC( 36769/08) z roku 10 stycznia 2013. Ponadto pragnę podnieść również argument iż ścisła współpraca dostawców internetu z organizacjami 
chroniącymi prawa autorskie godzi w bezpieczeństwo i prywatność internautów , gdyż organizacje zwalczającymi  te same sztucznie napędzają piractwo działając sprzecznie z prawem
(poprzez umieszczanie na stronach naruszających prawa autorskie materiały chronione prawem autorskim).
Ponad to istotną kwestią podczas zajęcia stanowiska w  sprawie związanej z reformą praw autorskiego są wspomniane przeze-mnie orzeczenia TSUE
(3 lutego 2014 r. C-466/12) oraz (31 maja 2016 r. C-117/15)
Pierwszy z nich stanowi iż nie jest naruszeniem prawa autorskiego linkowanie
do stron potencjalnie naruszających prawa autorskiego o ile linkowanie zostało dokonane do strony ze żródła legalnego
Drugie orzeczenie stanowi natomiast iż naruszenie nie stanowi linkowanie również do stron naruszających 
prawa autorskie o ile dana osoba nie miała świadomości prawnej oraz działała w celach nie zarobkowych


2. Prawa pomocnicze dla wydawców
Stoję na stanowisku iż prawa pomocnicze dla wydawców prasy mogą doprowadzić 
do ograniczenia dostępu do informacji w sieci internet w Polsce oraz w całej 
Europie , gdyż wprowadzą one dodatkowe opłaty dla agregatorów treści. Doprowadzi
do strat finansowych dla posiadaczy praw do utraty zysków oraz strat dla budżetu państw z
tego tytułu.Ponadto prawa pokrewne dla wydawców prasy wprowadzą dodatkowe mechanizmy
nadzoru nad dostępem do informacji co jest nie zgodne z prawem europejskim

3. TDM.
Propozycja Komisji Europejskiej w sprawie TDM jest nie dostateczna, gdyż
ogranicza się do zbyt wąskiej grupy instytucji(instytucji badawczych).
Wyjątek TDM powinien obejmować wszystkie zainteresowane strony czyli
np. organizacje pozarządowe , przedsiębiorstwa   działające w oparciu
o przetwarzaniu informacji za pomocą algorytmów , aż po każdego obywatela.
Propozycja KE w sprawie TDM jest niebezpieczna również dla państw członkowskich
UE , gdyż firmy prowadzące działalność na terytorium UE nie będą chciały prowadzić 
działalności na terytorium wspólnoty tylko będą szukać miejsc z bardziej przychylnym 
uwarunkowaniem prawnym.

4. "Dozwolony użytek edukacyjny"
Propozycje komisji europejskiej są w mojej ocenie zagrożeniem dla dozwolonego użytku edukacyjnego,gdyż:
- ograniczą dozwolony użytek krajowy poprzez wprowadzanie obowiązkowych
licencji na materiały edukacyjne, które obecnie są szeroko dostępne
- zwiększą koszt wydatków na oświatę w związku  z wprowadzeniem wspomnianych
licencji , gdyż za każdy użytek fotografii , cytatu , fragmentu  filmu 
placówki edukacyjne będą musiały ponosić koszty z wynajmem  licencji
-dozwolony użytek edukacyjny proponowany przez KE jest ograniczony 
do zbyt wąskiego grona odbiorców, czyli placówek oświatowych.