W odniesieniu do Konsultacji społecznych przedstawionego poniżej dokumentu.http://ec.europa.eu/transparency/regdoc/rep/1/2016/EN/1-2016-593-EN-F1-1.PDF w sprawie związanej z reformą prawa własności intelektualnej pragnę odnieść się do następujących kwestii 1)Odpowiedzialność dostawców internetowych za treści umieszczane przez użytkownika na stronach internetowych w sieci INTERNET W mojej opinii należy zliberalizować przepisy mówiące o stanie prawnym dotyczącym odpowiedzialności pośredników internetowych oraz osób 3-ecich lub zachować je w dotychczasowej formie jak stanowi obecna ustawa o świadczeniu usług drogą elektronicznych Pragnę podnieść fakt iż ewentualne zaostrzenie przepisów o odpowiedzialności dostawców internetu wprowadzenie tzw. zasady "duty of care" "obowiązku staranności" aby dostawcy internetu monitorowali treści umieszczane przez użytkowników w sieci internet aby te nie naruszały prawa autorskiego jest sprzeczne z założeniami funkcjonowania internetu , a co najważniejsze narusza prawa człowieka zawarte w Konstytucji RP oraz KPC , a w szczególności art 54 oraz art 49 Konstytucji RP oraz art 7,8,11,13 KPC W jaki sposób wprowadzenie wspomnianej zasady "duty of care" zagrozi prawom konstytucyjnym oraz prawom człowieka? W mojej opinii w następujący sposób - doprowadzi do powstania mechanizmów nadzoru oraz filtrowania internetu podobnych do tych z umowy ACTA co do,których TSUE uznał iż nie zgodne są z prawem UE i godzą w prawa podstawowe człowieka tak stanowi wyrok TSUE(C-70/10). Wspomniane mechanizmy czyniły z dostawców internetu "prywatną policję" oraz prywatnych cenzorów podległych przemysłowi rozrywkowemu.W tej sprawie warto również kierować się wyrokiem ETPC( 36769/08) z roku 10 stycznia 2013. Ponadto pragnę podnieść również argument iż ścisła współpraca dostawców internetu z organizacjami chroniącymi prawa autorskie godzi w bezpieczeństwo i prywatność internautów , gdyż organizacje zwalczającymi te same sztucznie napędzają piractwo działając sprzecznie z prawem (poprzez umieszczanie na stronach naruszających prawa autorskie materiały chronione prawem autorskim). Ponad to istotną kwestią podczas zajęcia stanowiska w sprawie związanej z reformą praw autorskiego są wspomniane przeze-mnie orzeczenia TSUE (3 lutego 2014 r. C-466/12) oraz (31 maja 2016 r. C-117/15) Pierwszy z nich stanowi iż nie jest naruszeniem prawa autorskiego linkowanie do stron potencjalnie naruszających prawa autorskiego o ile linkowanie zostało dokonane do strony ze żródła legalnego Drugie orzeczenie stanowi natomiast iż naruszenie nie stanowi linkowanie również do stron naruszających prawa autorskie o ile dana osoba nie miała świadomości prawnej oraz działała w celach nie zarobkowych 2. Prawa pomocnicze dla wydawców Stoję na stanowisku iż prawa pomocnicze dla wydawców prasy mogą doprowadzić do ograniczenia dostępu do informacji w sieci internet w Polsce oraz w całej Europie , gdyż wprowadzą one dodatkowe opłaty dla agregatorów treści. Doprowadzi do strat finansowych dla posiadaczy praw do utraty zysków oraz strat dla budżetu państw z tego tytułu.Ponadto prawa pokrewne dla wydawców prasy wprowadzą dodatkowe mechanizmy nadzoru nad dostępem do informacji co jest nie zgodne z prawem europejskim 3. TDM. Propozycja Komisji Europejskiej w sprawie TDM jest nie dostateczna, gdyż ogranicza się do zbyt wąskiej grupy instytucji(instytucji badawczych). Wyjątek TDM powinien obejmować wszystkie zainteresowane strony czyli np. organizacje pozarządowe , przedsiębiorstwa działające w oparciu o przetwarzaniu informacji za pomocą algorytmów , aż po każdego obywatela. Propozycja KE w sprawie TDM jest niebezpieczna również dla państw członkowskich UE , gdyż firmy prowadzące działalność na terytorium UE nie będą chciały prowadzić działalności na terytorium wspólnoty tylko będą szukać miejsc z bardziej przychylnym uwarunkowaniem prawnym. 4. "Dozwolony użytek edukacyjny" Propozycje komisji europejskiej są w mojej ocenie zagrożeniem dla dozwolonego użytku edukacyjnego,gdyż: - ograniczą dozwolony użytek krajowy poprzez wprowadzanie obowiązkowych licencji na materiały edukacyjne, które obecnie są szeroko dostępne - zwiększą koszt wydatków na oświatę w związku z wprowadzeniem wspomnianych licencji , gdyż za każdy użytek fotografii , cytatu , fragmentu filmu placówki edukacyjne będą musiały ponosić koszty z wynajmem licencji -dozwolony użytek edukacyjny proponowany przez KE jest ograniczony do zbyt wąskiego grona odbiorców, czyli placówek oświatowych.